E-sporty: moda?

eSporty.

E-Sporty (Electronik Sport’s) to sporty elektroniczne, czyli inaczej turnieje gier komputerowych.


Historia e-sportów wiąże się z grą Quake, która pozwalała na grupowe potyczki zarówno w lokalnej sieci (LAN) jak i przez internet. Dzięki popularności Quake powstała w 1997 r. w USA Cyberathelete Professional League, pierwsza na świecie liga zawodowych graczy.

Obecnie działają setki podobnych lig. Za najwieksze zawody uchodzi World Cyber Games (WCG).
WCG odbywa się co roku i wywodzi z Korei Południowej.
Dzisiaj najwięcej osób prowadzi rozgrywki w grę Counter-Strike 1.6.
W Polsce po 2000 roku odbywają się coraz częsciej zawody dla graczy. Od 2005 roku działa największa liga e-sportowa w Polsce Electronic Sports League (www.esl.eu) .
Dla rzeszy młodych graczy na świecie e-sport staje się sposobem na życie, a nawet na zarabianie dużych pieniędzy.

W roku 2008 i 2009 Polski skład (AGAiN wcześniej MYM [Meat Your Makers]) wygrał WCG – czyli został mistrzem świata. Polacy jako jedyni w Historii WCG obronili ten tutuł drugi rok z rzędu.

Skład polskiego zespołu to :
Wiktor „TaZ” Wojtas (kapitan)
Jakub „kuben” Gurczyński
Mariusz „Loord” Cybulski
Łukasz „Luq” Wnęk
Filip „Neo” Kubski (okrzyknięty najlepszym graczem świata)
Jarosław „pasha” Jatząbkowski

Ponadto polskie AGAiN jest drugą drużyną (Po Team 3D) która została wpisana do Hall of Fame. Hall of Fame to odpowiednik „muzeum eSportu”. Trafiają do niego zawodnicy lub zespoły, które
zdobyły co najmniej dwa złote medale oraz przestrzegają zasad fair play.
Dodatkowo gracze zostają uhonorowani statusem legendy WCG (WCG Legend).

 

Niquel